Vinnerne av Brageprisen 2019

Her er årets fem velfortjente vinnere av Brageprisen!

Publisert: Skrevet av: ARK-bloggen

Hvert år deles den høythengende og viktige Brageprisen ut til fem norske forfattere.

Dette er en av Norges viktigste litterære priser, og den deles ut av Stiftelsen Den norske Bokprisen.

Målet med litteraturprisen er å hedre gode norske forfatterskap, og skape interesse for norsk litteratur.

Årets hederpris

Hederprisen ble i år delt ut til en forfatter av rang, Edvard Hoem – som har et rikt og stort forfatterskap bak seg.

«Hedersprisvinneren har skrevet uforglemmelige portrett av mennesker, deres liv og virke, og han har en egen evne til å skildre gleden og slitet i all slags arbeid», står det i juryens begrunnelse.

Bøkene til Edvard Hoem finner du her.

Vinneren av Brageprisen 2019 – skjønnlitteratur

Nina Lykke mottok Brageprisen i klassen skjønnlitteratur for sin roman Full spredning.

Full spredning av Nina Lykke

Her er juryens begrunnelse:

Nina Lykke har en særegent god observasjonsevne og et herlig skråblikk på livet. I Full spredning følger hun opp den skarpe og mørke samtidssatiren vi kjenner fra Nei og atter nei, og gir oss en legeroman utenom det vanlige. Elin er fastlege. Hun er i midten av femtiårene. Og hun er oppgitt. Stadig oftere mister hun tålmodigheten med slitsomme og kravstore pasienter. Ektemannen Aksel er kun opptatt av ski og løping. I det hele tatt har jobben, ekteskapet og livet i det tidligere så trivelige rekkehusområdet Grenda mistet sin sjarm. Elin kjeder seg og bedøver misnøyen med litt for mye vin og endeløse såpeserier på TV. Men så en kveld sveiper hun tilfeldig forbi ungdomskjæresten Bjørn på Facebook, og vips er vin byttet ut med utroskap og nyvunnen spenning. Ved romanens start har Elin rømt fra både elsker, mann og rekkehus – og flyttet inn på legekontoret. Og det er en miks av hennes selvransakende betraktninger og generelle oppgitthet overfor alt og alle som bærer historien.

Les mer om Full spredning i ARK-bloggen her

Full spredning inneholder fandenivoldske betraktninger om mennesker som prøver å holde tritt. Romanen er samtidig en skarp og godmodig kommentar til et samfunn der velstand og overflod har gjort oss kravstore og dvaske. Hvermannsen forlanger et liv som evig unge, friske og lykkelige. Full spredning er en usedvanlig velskrevet og morsom roman.  Lykke balanserer hårfint mellom stereotyp overdrivelse og emmen og flau gjenkjennelse. Karakterbeskrivelsene er helstøpte. Det er skarpt og presist skrevet. Det er nådeløst og avslørende. Rett og slett frydefull lesning!

Brageprisen 2019 – sakprosa

Torgrim Eggen fikk årets pris i klassen sakprosa for sin biografi Axel. Fra smokken til Ovnen.

Biografi om Axel Jensen, Brageprisen 2019 sakprosa

Juryens begrunnelse:

«Axel var noe av en lystløgner, tross alt. Noen måtte gå ham i sømmene, faktasjekke ham litt og kanskje bringe opp historiene han av en eller annen grunn ikke fortalte. Lese brev, bøker og artikler, intervjuer og presseoppslag, snakke med øyenvitner og forsøke å få en sammenheng i livet og diktningen hans.» Det har Torgrim Eggen lyktes med. Ved å presentere nye kilder til Axel Jensens liv og verk, gir han oss et komplekst og spennende bilde av en myteomspunnet og legendarisk norsk forfatter. I biografien Fra smokken til Ovnen – en tittel tatt fra Axel Jensens comeback-roman Lul (1992) – har Torgrim Eggen invitert oss på en lesefest der alle elementene er på plass: rikelig med alkohol og andre rusmidler, følelsesvingninger fra ekstase til depresjon, trekantdramatikk og seriemonogami, arroganse og prestasjonsangst ispedd brå omslag fra fattigdom til feite honorarer. Når partyet er over og boken lest, våkner man opp fra et eventyrlig liv og et forfatterskap som ikke har gått ut på dato. En festopplevelse uten bakrus!

Brageprisen 2019 – barne- og ungdomsbok

Ane Barmen fikk Brageprisen for sin barnebok Draumar betyr ingenting.

Brageprisen 2019 for barne- og ungdsombøker Draumar betyr ingenting

Juryens begrunnelse:

«folk som ikkje har mista nokon har ikkje peiling», tenker hovedpersonen Louise i Ane Barmens roman. Tapet av Tormod, minnene om det som var og tanken på det som aldri ble, preger Louise i alle situasjoner og relasjoner. Draumar betyr ingenting viser stor innsikt i hvordan sorgen kan oppleves som ensom fordi livet for andre går videre – men for den som sørger, får alt en annen farge. Romanen er likevel forunderlig lett å lese. Den viser hvordan Louise tenker og handler framfor å forklare, og intensiteten holdes oppe med et språklig driv og en vellykket komposisjon: Romanen veksler mellom nåtid og tilbakeblikk, og det som har skjedd, rulles gradvis opp slik at leseren etter hvert forstår mer av nåtidssituasjonen og samspillet Louise har til de rundt henne. Forholdet til de andre, både til vennene (gamle og nye), til familien og til Karen, som hun steller for på sykehjemmet, står sentralt. Også den gamle Karen bærer på sorg, og kontrasten og samtidig fellestrekkene mellom de to – den unge og den gamle, på hver sin side av livet – gir nye perspektiver på Louises tilværelse. Dialogen mellom personene er naturlig og uanstrengt, og de fine nyansene mellom liv og død, alvor og letthet, vennskap og kjærlighet, tar ungdoms livsverden på det største alvor.

Brageprisen 2019 – åpen klasse: Bildebøker for barn og voksne

Martin Ernstsen fikk Brageprisen i åpen klasse for Sult, en tegneserieadapsjon av Knut Hamsuns storverk.

Brageprisen 2019 i åpen klasse: bildebøker for barn og voksen, Sult av Martin Ernstsen

Juryens begrunnelse:

Å skulle oversette en velkjent klassiker til et nytt format, krever mot og dyktighet. Martin Ernstsen viser begge deler i sin tegnede versjon av Knut Hamsuns Sult. I 1890-tallets Kristiania, «denne forunderlige by som ingen forlater før han har fått merker av den» møter vi en stadig mer desperat og sulten forfatter på jakt etter jobb, anerkjennelse, mat og kjærlighet. Skildringene av hovedpersonens liv er gjort med et dypt alvor, men samtidig er humoren aldri langt unna. I denne boken utnyttes tegneseriemediet til sitt fulle. Martin Ernstsen veksler mellom tidsriktige miljøskildringer fra Kristiania til fargerike feberfantasier i mer surrealistisk utrykk. Som møtet med Ylajali stående foran en solgul måne eller Guds tunge pekefinger mot en utslitt og nedbrutt hovedperson. De ulike scenene holdes likevel innenfor samme univers gjennom et bevisst formspråk. Martin Ernstsens tegneserie er et ambisiøst prosjekt som står solid på egne ben. Den vil gi nye og gamle lesere av Knut Hamsuns klassiker en unik og særegen leseropplevelse, og markerer seg som et solid tilskudd til norsk tegneseriekunst.