Torkil Damhaug er vinner av Rivertonprisen 2016

Torkil Damhaug har fått den høythengende Rivertonprisen for sin krimroman En femte årstid. Prisen tildeles det beste verket innen norsk kriminallitteratur utgitt i det foregående året.

Publisert: Skrevet av: ARK-bloggen

Fire ungdommer stenger en klassekamerat inne i kjelleren på en nedlagt fabrikk, der det en gang skjedde en grusom ulykke. Det skulle de aldri gjort …

Dette er premisset for Rivertonvinneren 2016  som ble kunngjort torsdag 30. mars i Oslo.

«Denne prisen betyr veldig mye for meg. Å få Rivertonprisen er stort, men å få den andre gang er enda større. Det betyr at juryen mener jeg har utviklet meg», sa Damhaug i en kommentar til NTB, og la til at det «føles som en stor lettelse og en veldig stor anerkjennelse».

Juryen i Rivertonklubben omtaler En femte årstid som en kriminalroman med ekstreme kriminallitterære egenskaper, og skriver i sin begrunnelse: «En femte årstid viser hvordan fortidshendelser tolkes og oppleves forskjellig, med uhyrlige konsekvenser for unge mennesker som ikke forstår hvilke krefter de utløser. (…) En femte årstid av Torkil Damhaug er helt enkelt en suveren prestasjon som alle i juryen var sikre på var årets beste norske krimbok!»

Rivertonprisen, Riverton, Torkil Damhaug, En femte årstid, litteraturpris, Cappelen Damm, boktips

Da En femte årstid ble utgitt høsten 2016, var det få kritikere som begrenset seg i de rosende omtalene av boken. Her ser du et utvalg sitater fra anmeldelsene:

«Torkil Damhaug er en usedvanlig formsikker krimforfatter, og jeg kjenner vel ingen i hans laug som på samme måte kan mane fram hvordan desperasjonen kan ligge på lur rett under de mest hverdagslige scener. (…) Dessuten er den spennende, smart og spenstig skrevet!» Sindre Hovdenakk, VG

«Torkil Damhaug har skrevet årets anbefalte påskekrim. En lang, god og innsiktsfull roman som stadig tar uventede vendinger.» Geir Rakvaag, Dagsavisen

«Damhaug er en suveren forteller, som møysommelig vikler ut den velkomponerte historien. Gjennom dialoger, synsvinkelskifter og et bredt spekter av bifigurer skildrer han sine skikkelser som et resultat av fortielser, konflikter og forsømmelser. Boka har krimromanens struktur, men er like mye en mesterlig konstruert studie av et ungdomsmiljø i den mest livsfarlig følsomme tida, da alt kan skje. På godt, men her særlig på ondt. Man kunne kalle boka en norsk bygde-noir, med et høyt, litterært ambisjonsnivå.» Fredrik Wandrup, Dagbladet