Tarmstyrkende lavFODMAP-mat

Julianne Lyngstad skriver om sin nye kokebok Tarmstyrkende lavFODMAP-mat og deler en deilig omelett-oppskrift med deg.

Publisert: Skrevet av: Julianne Lyngstad, forfatter hos Gyldendal Norsk Forlag

Mitt navn er Julianne Lyngstad, og jeg er aktuell med min tredje bok om mat som lindrer plager ved irritabel tarm (IBS), Tarmstyrkende lavFODMAP-mat. Denne gangen fokuserer jeg på tarmstyrkende lavFODMAP-mat som ikke bare lindrer symptomer ved IBS, men også bidrar til å styrke de gode bakteriene i tarmen, noe som er viktig for god fordøyelse, et sterkere immunforsvar og bedre helse.

De to første bøkene ga en innføring i hvordan gjennomføre lavFODMAP-dietten i teori og praksis. Målet var at du skulle få kontroll på mageplagene dine ved hjelp av eliminasjonsmetoden og reintroduksjon av FODMAPs, en viktig start for deg med IBS og sensitiv mage.

lavFODMAP, Julianne Lyngstad, magevennlig mat, tarmstyrkende mat, kosthold, diett for magen

For mennesker med IBS kan dessverre en del typer prebiotiske råvarer gi store plager selv i små mengder (les mer om dette her). Om du ønsker å spise for god fordøyelse og god helse, men har IBS, gjelder det å innføre alternative prebiotiske råvarer som styrker tarmfloraen uten å gi deg plager. Denne oversikten finner du i den nye boken min.

Med min nye bok, Tarmstyrkende lavFODMAP-mat, vil jeg med andre ord hjelpe deg å ta steget videre til et mer variert kosthold med næringsrike råvarer som ikke bare lindrer IBS-plagene dine, men samtidig styrker de gode bakteriene i tarmen din.

Kokebøkene til Julianne Lyngstad finner du her

Oppskriftene i boken er enkle å lage og basert på rene, lavFODMAP-råvarer som er lette å skaffe i dagligvarebutikken eller hos helsekostbutikker. Med disse oppskriftene trenger du ikke bekymre deg for uforståelige tilsetningsstoffer eller være bekymret for unødvendig tilsatt raffinert sukker. Dette er mat både du, magen din og tarmbakteriene dine blir glad av.

lavFODMAP, magevennlig mat, oppskrift, middagstips, spansk omelett, Julianne Lyngstad

Spansk omelett

Denne oppskriften er både enkel og velsmakende. Rettens tarmstyrkende egenskaper finner vi i de kalde, kokte potetene – nemlig resistent stivelse. Resistent stivelse dannes i potetene idet de kokes og avkjøles, og er som navnet tilsier, resistent eller motstandsdyktig mot fordøyelse. Vi greier ikke selv å fordøye resistent stivelse, noe som gjør at den passerer videre ufordøyet ned til tykktarmen hvor vi har milliarder av tarmbakterier. I motsetning til oss, kan noen av de gode tarmbakteriene nyttiggjøre seg den resistente stivelsen. Resistent stivelse er faktisk super næring til de gode bakteriene i tarmen, noe som gjør dem sterke og i bedre stand til å beskytte oss mot blant annet sykdom. Denne omeletten bør du derfor nyte avkjølt, slik at du får i deg mest mulig av den resistente stivelsen fra potetene – slik at både du og de gode bakteriene i tarmen din får seg et godt, magevennlig og tarmstyrkende måltid.

 

Oppskriften gir 3–4 porsjoner

Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri, laktosefri og melkefri

 

Ingredienser

6 store kokte poteter (ca. 500 g)

1 dl hakket grønn del av vårløk

olje eller smør til steking

6 egg

salt og pepper

 

Slik gjør du

Skjær de kokte avkjølte potetene i terninger og grovhakk vårløken. Behold gjerne skallet på potetene for ekstra fiber. Varm opp stekepannen til medium varme og ha i litt olje eller smør. Stek vårløken litt forsiktig før du tilsetter potetbitene i stekepannen. Bland sammen eggene i en bakebolle og hell over potetene. Krydre med salt og pepper.

Omeletten kan stekes på to forskjellige måter. Du kan enten legge lokk på stekepannen og la den stå til omeletten har stivnet på toppen, eller du kan snu omeletten i pannen etter cirka 7 minutter. Legg da et stort fat over omeletten, og mens du holder på fatet, snur du forsiktig stekepannen på hodet. La omeletten skli tilbake på stekepannen og la den steke ferdig i 2–3 minutter til. Avkjøl omeletten for å dra nytte av den resistente stivelsen fra potetene. Denne egner seg som en god lunsj, på tapasbordet eller i matpakken.

Om forfatteren:

Julianne Lyngstad er ernæringsutdannet med mastergrad i samfunnsernæring, foredragsholder, forfatter og blogger. Hun har selv IBS og vet godt hvordan det er å leve med mage- og tarmplager. Bak seg har hun mange års arbeidserfaring med IBS-problematikk, og hun har hjulpet mange til et bedre liv gjennom kostveiledning, online-kurs, foredragsvirksomhet og nettstedet godtformagen.com. Ikke minst er hun brennende opptatt av å lage sunn, velsmakende og magevennlig mat.