En samtale med Tore Renberg

«Jeg er aldri så fri som når jeg skriver om Hillevågsgjengen.»

Publisert: Skrevet av: Jannicke Storm Glomsrød, ARK-bloggen

Tore Renberg er ute med ny roman, Skada gods – tredje del i den kritikerroste og bestselgende serien om Hillevågsgjengen, også kalt Teksas-serien, utgitt på Forlaget Oktober.

(…) jeg kan skrive helt andre setninger, tenke helt andre tanker og gjøre helt andre ting med disse karakterene enn jeg kan andre steder.

De to første bøkene i serien, Vi ses i morgen og Angrep fra alle kanter, fikk jublende mottakelse da de kom i 2013 og 2014. Har du ennå ikke lest noen av disse bøkene, er dette et boktips du ikke bør glemme.

Mange har gått og ventet på å få et befriende gjensyn med den sprø, sjarmerende, kloke og underlige gjengen fra Hillevåg. Og nå er ventetiden over.

Tore Renberg, Skada gods, ny bok, kjøp her, Oktober Forlag, boktips

I Skada gods er det krise innad i Hillevåggjengen. Tore Renberg avslører at boka først og fremst tar for seg de interne konfliktene i gjengen.

Jeg skal ikke røpe så mye, men jeg kan si at det starter med Rudi får et stort problem. Kona hans oppdager hva han holdt på med for lenge siden, så han blir utstøtt fra Hillevågsgjengen. Og boka handler om hans eventuelle vei tilbake, forteller Tore Renberg.

 

Sprelsk univers

Teksas-serien er en serie med viltre romaner – romaner med et utall små plott, historier og stemmer, der Renberg opplever at han slipper seg helt fri.

Jeg er aldri så fri og så hemningsløs som når jeg skriver om Hillevågsgjengen, sier han.

Jeg opplever at jeg kan skrive helt andre setninger, tenke helt andre tanker og gjøre helt andre ting med disse karakterene enn jeg kan andre steder. Dette er ikke et språk jeg besitter når jeg ikke er hos Hillevågsgjengen.

Forfatteren understreker samtidig at disse romanene er vanskelige å skrive rent arkitektonisk – å bygge selve huset.

Det er ikke bøker jeg hadde klart å skrive da jeg startet, sier han og påpeker at det tidligere i karrieren ville vært umulig for ham å snekre dem. Ifølge Renberg er romanene utfordrende også på en annen måte.

De krever veldig mye letthet og glede av meg, påpeker han.

– Romanene er skrevet på veldig høy energi, på glede. De er tragiske, tragikomiske og egentlig veldig brutale romaner. Så jeg har i grunnen kjempa mye med dette materialet.

Serien om Hillevågsgjengen er en sprudlende, leken, rå og samtidig poetisk beretning – romanene er billedrike, metaforiske og språklig ville.

De er underholdende og lette å lese, men selv så tenker jeg at de er noen slags eksperimentelle romaner, sier Renberg, som er glad for at bøkene i grunnen bare ligner mest på seg selv.

Serien har ingen klar sjanger. Renberg dykker innom spenning og thrillere, romantikk og underholdning i sin burleske beretning om outsiderne i Hillevåg: Jan Inge, den horrorelskende, ensomme sjefen; Rudi, den vokalt spastiske og følsomme heavyfantasten; og Cecilie, skarp og sløv på samme tid, årvåken, men også avslepen.

Det er jo morsomme romaner, dette. Veldig viltre romaner, men de handler jo om folk som er utenfor samfunnskontrakten. Litt nøkternt sagt, så er dette portretter av dem som ikke får det til – de ødelagte, sier Renberg.

Han mener jobben hans, «stillingsbeskrivelsen» hans, er å se folk og heie på dem – være en slags omsorgsinstans, og vise dem som hele mennesker.

 Jan Inge er nok favoritten. Han er så ensom. Han sitter på toppen av det bitte lille systemet, og er en veldig ensom og ødelagt mann

Da vi spør hvilken av karakterene han er mest glad i, er det ikke så vanskelig å velge.

Jeg har jo alltid stor glede av Rudi, og Cecilie har jeg ømhet for, men Jan Inge er nok favoritten. Han er så ensom. Han sitter på toppen av det bitte lille systemet, og er en veldig ensom og ødelagt mann – samtidig er han veldig intelligent, sier Renberg.

Han understreker at de tre sentrale personene i Hillevågsgjengen viser at det er rammene dine som driver deg ned, ikke deg selv.

 

Avbrekk i romanserien

Skada gods utgis samtidig som Renberg også lanserer nytt album. Han påpeker at alt han holder på med, uansett om det er romaner, teater eller musikk, er veldig karakterorientert.

– Jeg er ingen stor politisk forfatter, eller historisk forfatter, men jeg er ganske god på å se folk – for det er jeg opptatt av.

Og det er nettopp det viste Renberg en mesterlig evne til også i fjorårets roman, Du er så lys.

Les mer om Du er så lys her

Renberg hadde et avbrekk i arbeidet med den tredje romanen i Teksas-serien – 130 sider inn i historien. Da nærmest tvang Du er så lys seg frem.

Den føltes utrolig viktig for meg, sier Renberg. Samtidig innrømmer han at det skulle vise seg å være veldig risikabelt, fordi det tok lang tid å komme tilbake inn i arbeidet med Hillevågsgjengen igjen.

Men nå er tredje bok i serien og ny plate ute, og disse to skal kombineres under bokturneen som følger lanseringen i begynnelsen av november.

 

Ville byttet med Lindgren

På spørsmål om hvilken forfatter, død eller levende, Renberg ville byttet forfatterskap med, humrer han og tenker seg om et kort øyeblikk.

Det måtte blitt Astrid Lindgren, det da!

Renberg har også gitt ut bøker for barn, og dette er et felt han har stor respekt for.

Jeg kan når som helst sette meg ned og skrive en sang eller en roman – dårlig eller god – men det kan jeg ikke med barnelitteratur.

Han synes det er vanskelig å komme til det stedet der du ser barna rett i øynene, på deres nivå.

Når jeg skriver en barnebok, går jeg til det med det største alvoret.

 

Bokkjærlighet og fremtidsvyer

Den første forfatteren Renberg virkelig falt for, var Aleksander Kielland – da han gikk i åttende klasse på ungdomsskolen.

Kielland var en jækla god forfatter, og hadde mye av det som jeg jakter etter i dag når jeg leser – veldig tydelige skikkelser, rike beskrivelser, gode plott, fin penn. Jeg fikk masse ut av det som fjortenåring.

Den ferskeste leselidenskapen Renberg vil trekke frem, er Graham Swift.

Han har jeg hatt stående i hylla lenge. Og boken Morsdag falt jeg helt nesegrus for. Den opplevde jeg som en perfekt roman fra start til slutt.

Les mer om Morsdag her

Graham Swift skrev Morsdag da han var 67 år gammel. Og når vi spør Renberg om fremtiden, viser det seg at han på ingen måte er en mann som gruer seg til å bli eldre. Når tanken slår ham, blir han derimot lys i blikket.

Vet du, av og til gleder jeg meg til å bli en godt voksen forfatter. Da får du tilgang til å skrive om ting som handler om det å ha levd. Iblant tenker jeg: «Bare lev, du Tore, så vil det komme noen fortellinger som du ikke har tilgang til i dag», avslutter han.

 

Det vi alltid gleder oss til, derimot, er å lese nye romaner av Tore Renberg. Og nå kan vi alle kose oss glugg i hjel med Skada gods , og se frem bøkene Tore Renberg skal by oss på i årene fremover!

Tore Renbergs bøker finner du her