Øvelser og tips fra God nok med fitnokmetoden

Det er ikke for sent å forberede seg til sommersesongen. Her får du tips til hvordan det blir enklere å trene, samt noen fine øvelser å starte med.

Publisert: Skrevet av: ARK-bloggen

Camilla Lorentzen slet med selvfølelsen hele oppveksten. Hun var overbevist om at en streng diett og hard trening var den eneste veien til et lykkelig liv. Midt oppe i alt hadde hun helt glemt hva hun egentlig ønsket: Å ha det godt med seg selv.

God nok, Camilla Lorentzen, trening og kosthold, komme i gang med trening, godnok

Med boka God nok med fitnokmetoden gir hun deg muligheten til å lære deg å spise godt og trene med glede.

«Målet er at du skal få de verktøyene du behøver for en god og varig livsstilsendring, og at du på veien også skal lære deg det som kanskje er det aller viktigste: Å bli glad i deg selv.» Camilla Lorenzten

Camillas 9 tips som gjør trening enklere

«Kle på deg treningstøy med en gang du står opp, da er det lettere å komme seg ut. Legg det gjerne frem kvelden i forveien.»

«Lag en avtale med en venninne!»

«Ha med treningstøy på jobb, og skift før du drar hjem. Kjør rett til senteret, eller stopp på halvveien og ta treningsøkten utendørs! Ha gjerne med litt ekstra mat også :)»

«Lag en «jentetreningsklubb»! Få med deg noen naboer eller venninner, lag en facebookgruppe eller en snapgruppe hvor dere kan spørre hverandre om treningsdater, eller bare sende en melding for å få litt  motivasjon!»

«Legg treningsklærne på spisestuebordet før du reiser på jobb/skole, slik at du ser det med en gang du kommer hjem!»

«Legg inn 10 minutter med trening i kalenderen, det får du til! Kanskje det blir mer, også?»

«Lag en regel om at du ikke vasker håret før etter trening!»

«Sett av faste dager til treningen, da er den vanskeligere å droppe.»

«Lag faste barnevaktavtaler dersom du er avhengig av dette, og skift til treningklær før barnevakten kommer.»

 

6 enkle øvelser å starte med

Øvelse 1: Løpe i trapp

UTGANGSPOSISJON
Løft brystet og plasser første fot i trappen.
UTFØRELSE
Løp opp i et tempo som gjør at du blir andpusten.
GJØR DEN TYNGRE
Øk tempoet, og ta gjerne to og to steg i slengen!

 

Øvelse 2: Hinke i trapp

UTGANGSPOSISJON
Løft brystet og plasser første fot i trappen.
UTFØRELSE
Ta sats, og hink opp slik at du lander på neste trappetrinn. Fullfør 5-10 trinn før du går ned igjen og gjentar med motsatt fot.
GJØR DEN TYNGRE
Ta to steg i slengen, eller øk lengden på intervallet.

 

Øvelse 3: Gående planke

UTGANGSPOSISJON
Stå i plankeposisjon, med bena godt fra hverandre og hendene på det nest nederste trappetrinnet. Hendene skal være plassert rett under skuldrene. Knip rumpa sammen, og stram magen.
UTFØRELSE
Forsøk å holde kroppen så stabil og rolig som mulig, samtidig som du flytter hendene, en og en, opp på neste trappetrinn. Gå rolig ned igjen.
GJØR DEN TYNGRE:
Jo lengre fra hverandre du plasserer hendene, jo vanskeligere vil det være å holde overkroppen rolig. Tar du bena helt inntil hverandre vil det også være vanskeligere å holde balansen.

 

Øvelse 4: Step up med hopp

UTGANGSPOSISJON
Stå med hoftebredde avstand mellom bena, og høyre fot plassert på trinnet over det venstre.
UTFØRELSE
Ta i alt du kan med høyre fot, trekk deg opp og hopp! Forsøk å lande så mykt som mulig, før du går ned og gjentar. Gjør ferdig en side før du begynner på den neste.
GJØR DEN TYNGRE
Plasser foten et hakk lenger opp, slik at du må ta i enda mer for å kunne hoppe.

 

Øvelse 5: Saksehopp

UTGANGSPOSISJON
Stå med hoftebredde avstand mellom bena, og høyre fot plassert på trinnet over det venstre.
UTFØRELSE
Ta i alt du kan med høyre fot, trekk deg opp og hopp! Forsøk å lande så mykt som mulig, før du går ned og gjentar. Gjør ferdig en side før du begynner på den neste.
GJØR DEN TYNGRE
Plasser foten et hakk lenger opp, slik at du må ta i enda mer for å kunne hoppe.

 

Øvelse 6: Hopp

UTGANGSPOSISJON
Stå med skulderbreddes avstand mellom bena, og en lett bøy i kneet.
UTFØRELSE
Hopp opp, og land på neste trappetrinn. Tenk på at knærne skal gå i samme retning som tærne. Hopp hele veien opp trappen, eller gå ned igjen før neste hopp.
GJØR DEN TYNGRE
Hopp to trappetrinn i stedet for ett.