Morsdag – en fersk klassiker av gyllen sort

Morsdag av Graham Swift er en av disse små perlene man leser langsomt for å nyte i fulle drag.

Publisert: Skrevet av: ARK-bloggen

Graham Swift har med Morsdag forært verden en roman som føles som en klassiker, som et tidløst mesterverk av universell verdi. Trolig vil den føye seg inn i rekken av historier som ikke svøpes inn i glemselens slør med det første.

Det er morsdag og den ene dagen i året da tjenestefolket får fri, for å besøke mødrene sine. Men foreldreløse Jane Fairchild har ingen mor å besøke. I stedet har hun en hemmelighet, og er samtidig intetanende om at dagen vil bli en milepæl i livet hennes.

Dette er en roman du skal gi til noen du er glad i, det være seg kjæresten din, moren din, en god venninne, en kollega – eller deg selv. Morsdag byr på noen timer i selskap med en ung, oppvakt kvinne som i løpet av en dag opplever begjær, oppvåkning og dramatikk – nær sagt hele livet på noen få timer, som vil skape ringvirkninger for resten av livet hennes. Boken utforsker skjønnlitteraturens vesen og er på samme tid en beretning om lidenskap.

Kjøp boken her

Romanen er skrevet med et lett og behagelig språk – det er knapt så du enser at du sitter og leser – historien mates ubesværet inn i sinnet ditt.

Beretningen er kort, men ladet – frydefull, men samtidig betydningsfull. Det er en roman du fengsles av, leser langsomt og bedagelig, og lukker ved enden med et sørgmodig og tilfreds sukk. Festen er over, men du forlater selskapet med en ny og fortrolig venn under armen.

 

«Vidunderlig roman om tap og muligheter.» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen

«Morsdag er en heftig, filosofisk og presist observert roman om livet vi lever, og parallell-livene – parallellhistoriene – vi aldri vil få innsikt i.» The Guardian

«Morsdag er, som alt Swift skriver, helt forskjellig fra alt Swift har skrevet før, og dessuten subtilt eggendeThe Times

«Morsdag bader i lys […] Swifts lille bok føles som et mesterverk.» The Guardian

«Swift har skrevet en bok som ikke bare er hans mest rørende og intrikate verk, men også det mest fengslende.» Financial Times