GOD NOK med fitnokmetoden

Dagens gjesteblogger er Camilla Lorentzen – forfatter, foredragsholder og personlig trener.

Publisert: Skrevet av: Camilla Lorentzen

«Kjære Gud, du som er i himmelen. Jeg skjønner at du har mye å gjøre, altså, men om du har litt tid til overs, kan du gjøre slik at jeg våkner i morgen og ser ut som en Barbie? Da tror jeg de andre jentene i klassen ville likt meg bedre.»

Slik starter det tredje kapittelet i boken God nok med fitnokmetoden, hvor du møter en 10 år gammel Camilla som på langt nær er så glad og selvsikker som hun fremstår i dag.

God nok, Camilla Lorentzen, trening og kosthold, komme i gang med trening, godnok

Det spørsmålet jeg aller oftest får er nok om jeg alltid har vært så selvsikker og glad i å trene som jeg er i dag, og svaret på det er et stort, rungende nei. Du skal ikke mange årene tilbake før det som hadde møtt deg i døren var en utrolig usikker jente som mislikte trening over alt på jord. En jente som rett og slett var overbevist om at hun ikke var «laget for den slags».

Jeg har lagt ned en stor jobb for å komme dit jeg er i dag, og på veien har jeg lært utrolig mye som jeg ønsker å dele med deg i bøkene mine God nok – inspirasjonsguide og God nok med fitnokmetoden. Jeg vil at du skal finne frem til den livsstilen som passer for deg, at du skal finne glede i det å ta vare på den kroppen du kommer i og kanskje aller viktigst at det forholdet du har til deg selv, kroppen din og mat skal bli så bra som mulig.

Mine beste tips fra boken

Trening
For å komme i gang med treningen er det tre ting som gjelder:
Du må finne en aktivitet du liker, finne plass i kalenderen din og ikke minst prioritere de avtalene du lager med deg selv foran andre, mer spennende ting som kanskje kan dukke opp. Det er nemlig ikke slik at du må i gang med den hardeste treningen for å komme noe sted, det er mye viktigere at du finner frem til en rutine som faktisk holder i lengden.

Kosthold 
Det er lett å tenke at det er de store omveltningene og de strenge regimene som får deg i mål, men husk at for å få resultater som varer – så må du også gjøre varige endringer. I stedet for å kaste deg på en shakediett eller kjøre 14 dager med detox kan det derfor være lurt å ta en real titt på eget kosthold og finne ut hvilke ting du vil, og har mulighet til å endre på.

De aller fleste har mye å hente på å spise mer frukt, grønt og magre proteinkilder, og selv om det virker som tre små ting.. Så kan det gi deg fantastiske resultater om du bare holder ut over tid!

Selvfølelse 
En ting du kan begynne med allerede i dag er å lette litt på de begrensningene du legger på deg selv. Hver gang du forteller deg selv at du ikke kan være med på noe, ha på deg et klesplagg eller teste ut noe nytt med vennene dine, så forteller du tross alt deg selv at du ikke er god nok.. Og det er en stor løgn. Du kan klare AKKURAT hva du vil – men du må gi deg selv muligheten til å forsøke! Så dropp hemningene og prøv selv om du tror du kommer til å feile, så vil du kanskje oppdage at du faktisk mestrer?