Glad igjen! Hvordan bli kvitt depresjon

Kristian Hall er dagens gjesteblogger. Han har skrevet boka Glad igjen! – Bli kvitt depresjon steg for steg, basert på egne erfaringer med depresjon og å finne en vei ut av tungsinnet.

Publisert: Skrevet av: Kristian Hall, forfatter (Cappelen Damm)

Etter at jeg mistet faren min som 14-åring, gikk det raskt nedover med meg. Jeg startet med en vond sorg, som var komplisert på grunn av pappas problemer med alkohol, angst og depresjoner. Sorgen gikk gradvis over i depresjon, som ble mørkere og mørkere, og resulterte i at mitt største ønske i flere år var å dø. Det som holdt meg i live var kjærligheten til moren og søsteren min. Jeg kunne ikke utsette dem for nok et dødsfall i nær familie.

I de tidlige årene av mitt sykdomsforløp var jeg villfaren. Først fordi jeg ikke forstod hva som feilte meg, jeg var bare ulykkelig. Selv når jeg lærte at det jeg slet med hadde et navn, og var en diagnose, var det ingen som kunne fortelle meg hva jeg skulle gjøre for å bli frisk. Jeg måtte i høyeste grad finne opp hjulet på nytt.

Først etter seks år med lidelse fikk familien min overtalt meg til å oppsøke terapi. Jeg gikk til en svært klok og dyktig terapeut, som kunne hjelpe meg å rydde opp i det følelsesmessige kaoset som var sorgen over pappa.

Terapien hjalp meg på beina igjen, jeg kunne tenke klarere enn før, se hva det var jeg faktisk sto i. Jeg var fremdeles deprimert. Men nå var mitt høyeste ønske å bli frisk.

Jeg tok litteraturen til hjelp. Leste mer enn hundre bøker, tekster fra psykologisk faglitteratur og selvhjelpsbøker. Jeg leste om kognitive teknikker og om positiv psykologi. Jeg leste om hva trening og mosjon kan gjøre av underverker – ikke bare for kroppen din, men for sinnet og humøret.

Så begynte jeg å praktisere teknikkene. Jeg skrev takknemlighetsdagbok, jeg lærte meg å meditere. Jeg beveget meg i skog og mark og fjell. Jeg lærte meg å skille mellom, og prioritere, de sosiale relasjonene som gjorde godt, og de situasjonene som dro meg ned.

Underveis skrev jeg notater, notater som etter hvert ble til min første bok – Opp fra avgrunnen. Hundrevis av lesere skrev til meg og fortalte at det jeg skrev, var til hjelp. Og jeg forsto at her var det et behov. Et behov for noen helt basale tips og triks, for hva man kan gjøre når man lider av depresjon, eller hva man kan hjelpe andre med, når man er pårørende til noen som lider.

Ifølge Folkehelseinstituttet fins det til enhver tid mellom 300 000 og 600 000 mennesker som lider av depresjon i Norge. Det gjør at vi alle rent statistisk kjenner minst en deprimert person. Det er videre en sykdom som vokser i omfang, spesielt blant tenåringsjenter.

Vi har et helsevesen fullt av profesjonelle leger, psykiatere og psykologer, som gjør en helteinnsats for å hjelpe de som lider av depresjon. Samtidig vet vi at mer enn halvparten av de som sliter med sykdommen, ikke får noen behandling i det hele tatt. Slik jeg ser det, er det et behov for lavterskeltiltak, som man kan benytte som et tillegg til helsevesenets behandling av depresjon. Enkle selvhjelpsteknikker man kan praktisere selv, og som vil hjelpe over tid.

Jeg har skrevet Glad igjen! fordi det er den boken jeg selv hadde hatt behov for da jeg var syk. Hvis det å være deprimert kan sammenlignes med å ha gått seg bort alene i en mørk, dyster skog, ønsker jeg å være han som kommer den villfarne i møte med et kart som viser vei ut av skogen.

Glad igjen! inneholder et komplett program for å bli friskere fra depresjon, inndelt i 14 steg. Programmet er basert på senere tids forskning på hva som hjelper mot depresjon. Det inneholder 14 steg fordi vi alle er forskjellige. Det som fungerte for meg, vil ikke nødvendigvis fungere likedan for deg. Men ved å forsøke teknikker fra ulike tilnærminger, og beholde dem som har høyest effekt, kan man lage sitt eget system for maksimal effekt mot denne forferdelige sykdommen.

Ved å følge programmet vil du lære hvordan du kan endre tankemåten din over tid, slik at du kan eliminere den indre hyperaktive kritikeren som forteller deg at du ikke er verdt noe, at du aldri vil lykkes med noe, at ingen liker deg, og tilsvarende grusomme ting. Den vil gi motivasjon til å gradvis øke fysisk aktivitet. Du vil lære meditasjon og mindfulness. Du vil se hvordan å ytre takknemlighet for små og store ting gradvis vil gjøre deg gladere.

Jeg har en sterk tro på at de fleste kan få det bedre i livet, ved å kombinere et slikt program med behandling fra helsevesenet. Jeg skrev denne boken som mitt bidrag til at du skal kunne bli glad igjen!

Kristian Hall