Fra dikt til drap

Det er ikke ofte en prisvinnende lyriker plutselig skriver krim. Men nå har Ruth Lillegraven gjort nettopp det.

Publisert: Skrevet av: BOK365

Alt er mitt av Ruth Lillegraven

Kagge Forlag
365 sider

 

– Jeg skjønner at folk blir overrasket over at jeg kommer med en krim, fordi jeg stort sett har holdt meg til lyrikk og barnebøker. Det jeg skriver på nå er jo noe helt annet, og definitivt ikke noe jeg har gjort før – så det har vært en veldig bratt læringskurve.

Det er en temmelig oppsiktsvekkende nyhet at Bragepris-vinnende lyriker Ruth Lillegraven utgir krimbok denne høsten: Alt er mitt på Kagge. Men for henne selv er dette en drøm hun lenge har båret på:

– Helt siden jeg debuterte som forfatter i 2005 har jeg hatt lyst til å prøve å skrive en krimroman, men jeg så ikke helt for meg at jeg skulle skrive en tradisjonell krimfortelling med en etterforsker eller journalist i hovedrollen.

Alt er mitt, en thriller av Ruth Lillegraven, intervju i ARK-bloggen, Kagge Forlag

E-boka Alt er mitt finner du her

Lillegraven mener all skriving er litt beslektet:

– Det handler om å fortelle en god historie på en god og original måte med et godt språk. Hva som særpreger thriller-sjangeren er at man hele tiden må tenke teknisk i forhold til hvor mye informasjon som skal komme frem. Det er en type plot-tekning som jeg ikke er vant med. Alle bøkene mine har et element av historieoppbygning, men med krim er det mye mer å holde oversikt over til enhver tid. Men det er innmari gøy å lære noe nytt.

Bruker av eget liv

– Boken følger et ektepar, Clara og Haavard. Han er barnelege på Ullevål og hun er jurist i Justisdepartementet. De er tilsynelatende et vellykket og lykkelig par på Oslo Vest, men bak fasaden knaker det i sammenføyningene. Samtidig blir flere personer med innvandrerbakgrunn funnet drept, og disse drapene påvirker både ekteparets privatliv og begges yrkesliv, forteller Lillegraven.

Hun bruker flittig av sitt eget liv i historien. Blant annet kommer de åtte årene hun jobbet i Samferdselsdepartementet, før hun ble forfatter på heltid, godt til nytte.

– Sammen med ønsket om å skrive en krim, hadde jeg også lyst til å bruke erfaringen min fra jobben i et departement. Jeg tenkte lenge at jeg ville prøve å skrive om en sterk, kvinnelig statssekretær, forteller Lillegraven.

Og Clara, den sterke statssekretæren, deler i tillegg til departementstilknytningen også andre likheter med Lillegraven, da de begge to opprinnelig kommer fra Vestlandet og har bosatt seg på Østlandet. Clara på Oslos vestkant, og Lillegraven i Bærum.

– Uten å røpe for mye kan jeg si at boken veksler mellom Vestlandet og Østlandet, nåtid og fortid og mellom flere fortellerstemmer.

Internasjonale inspirasjonskilder

– Det har kommet så mye kul og annerledes krim internasjonalt de siste årene, og jeg har funnet flere gode inspirasjonskilder blant de utenlandske forfatterne som skriver psykologiske thrillere, forteller Lillegraven, som trekker frem navn som Gillian Flynn, Paula Hawkins, Peter Swanson og Malin Persson Giolito.

Lillegravens inspirasjonskilder skriver i en krim-sjanger som ofte blir referert til som «domestic noir» eller «grip-lit» – altså krimfortellinger som handler om det uhyggelige som utspiller seg i hjemmet og krim som griper deg.

– Det er absolutt den tradisjonen jeg prøver å skrive meg opp mot, forteller Lillegraven.

Sjangeren har dominert den internasjonale thrillerlitteraturen i en årrekke, og norske lesere har omfavnet bøker som Flink pike og Piken på toget.

Alt er mitt er et forsøk på å skrive en norsk grip-lit, ja, men den har også andre krimelementer som politisk thriller og vestlandsk noir. Boken er dermed egentlig en hybrid-variant av en thriller. Og vestlandselementet gir et annet utgangspunkt enn en bok med handling fra USA.