Eltefrie rundstykker er en drøm!

Nybakte rundstykker er noe av det deiligste man kan unne seg. Det er perfekt til frokost, lunsj, kvelds og som mellommåltid. Og for deg som synes elting og baking kan være litt slitsomt, her presenterer Ina-Janine Johnsen fra matbloggen Mat På Bordet en oppskrift på eltefrie rundstykker.

Publisert: Skrevet av: Ina-Janine Johnsen, Mat På Bordet

En god oppskrift på eltefrie rundstykker kan ikke gjentas for ofte. Og dette er en genial oppskrift! Som i alle eltefrie brød, skal deigen røres sammen kvelden før, og det gjør du på 5 minutter. Stå opp neste morgen, fordel deigen i en muffinsform og sett formen i en kald ovn. Skru opp temperaturen, sett på timeren og kaffen, les litt i avisen – og før du vet ordet av det, har du deilige, nybakte rundstykker!

 

12 rundstykker

 

500 g hvetemel

1 ½ ts salt

¼ ts tørrgjær

4 dl vann

 

Ha mel, salt og tørrgjær i en stor bakebolle, og rør lett sammen med en sleiv. Tilsett vann, og rør til en glatt og jevn deig. Dekk til bakebollen med plastfolie, eller lokk om den har det, og la den hvile på kjøkkenbenken i 12–18 timer.

Finn frem en muffinsform. Om den ikke er nonstick (smørefri), bør du smøre den, eventuelt strø litt mel i bunnen.

Bruk en stor spiseskje for å fordele deigen i muffinsformene. Strø med litt frø, f.eks. valmuefrø, dersom du setter muffinsbrettet i kald ovn.

Sett ovnen på 200 ºC og la de steke i 30–40 minutter til de er gjennomstekt og har fått fin farge.

La rundstykkene avkjøles litt på en rist før du kaster deg over dem!

 

TIPS: Vil du lage grove rundstykker, kan du bytte ut 50 g hvetemel med 50 g kruskakli. Skal du steke rundstykker om morgenen, kan du gjerne begynne på deigen ettermiddagen eller kvelden før. Deigen bør hvile minst 10–12 timer, gjerne mer.

TIPS: Strø gjerne litt frø på toppen før du setter dem i ovnen –  for eksempel valmuefrø, sesamfrø eller solsikkefrø.

TIPS: Ingen morgenfugl? Du kan fordele deigen i muffinsformen allerede kvelden før.Dekk muffinsformen med en tilsvarende stor muffinsform og sett det hele i ovnen. Det eneste du da trenger å gjøre om morgenen, er å løfte av den øverste formen og sette på ovnen.

 

Prøv også eltefrie havrerundstykker!

 

Litt om matblogger og kokebokforfatter Ina-Janine Johnsen

Ina-Janine Johnsen, Mat på bordet, Gyldendal, matpaabordet

Ina-Janine Johnsen har vært gjestespaltist i A-magasinet og fast skribent for matmagasinet NORD. Hun står bak bloggen Mat På Bordet, som ble kåret til årets matblogg i 2015.

Tidligere har Ina-Janine gitt ut to kokebøker. Mat på bordet fra morgen til kveld og Eltefritt brød og himmelske kaker. Til høsten kommer matbloggeren med ny kokebok om hverdagsmat, der hun vil fortsette sin entusiastiske misjonering for den gode og sunne hverdagsmaten. Det er bare å glede seg!

Frem til lansering deler Ina-Janine ukentlig noen av sine matoppskrifter med deg her i ARK-bloggen.

Kjøp Mat på bordet fra morgen til kveld her

Kokebok, matoppskrift, bake brød, brødoppskrift, kakeoppskrift, bake kake, Ina-Janine Johnsen, Mat på bordet, matblogg

Kjøp Eltefritt brød og himmelske kaker her

Ina-Janine Johnsen, bake brød, bake kake, matoppskrift, kakeoppskrift, brødoppskrift, Mat på bordet, matblogg, Gyldendal