Bok fremmer barnets utvikling

Psykolog Hedvig Montgomery, aktuell med boka Foreldremagideler sine tanker om hvordan du kan fremme barnets utvikling med bøker og lesing – fra begynnelsen og helt til barnet er i tenårene.

Publisert: Skrevet av: Hedvig Montgomery, forfatter og psykolog

Hvordan skaper du selvtillit hos et barn? Hvordan får du et lykkelig barn? Hvordan forbereder du barnet på sorgene som kommer? Hvor sint er det egentlig lov å bli? Hvilke feil er de vanligste foreldre gjør? Og hva er egentlig det viktigste du som forelder gjør i løpet av en barndom?

Psykolog Hedvig Montgomery har 20 års erfaring med å jobbe med familier og barn. I boka Foreldremagi presenterer hun sine erfaringer, beste triks og hjelper foreldre å finne en vei mot det alle ønsker: Barn og voksne som har det fint med seg selv. Og hverandre.

Foreldremagi, Pilar Forlag, Hedvig Montgomery, bok om barneoppdragelse, selvhjelpsbok

Her i ARK-bloggen deler hun med oss hvor viktig bøker er for barnets utvikling.

Bøker og barnas utvikling

Vi vet ganske mye om hva barn trenger for å trives, utvikles og strekke seg. Og ja, bok er svaret. Kjenner en grunnlaget for hva som gjør boken så bra for barn, så kan lesestunden brukes enda bedre. Mange foreldre tror at lesestunden er spesielt viktig for de små barna, men ser vi hva lesingen gir, er den faktisk minst like viktig for unge fra 10-årsalderen og oppover. Akkurat der hvor foreldre flest gir opp lesingen, har den kanskje mest å gi.

 

Lesing aldersgruppe for aldersgruppe

1–3 år: Les med barnet, ikke for det

De små barna trenger å være aktive i lesestunden, følg blikket deres, la dem peke og snakk om det de stopper opp ved. Ikke strekk ut tiden, når barnas oppmerksomhetsspenn er over, er det på tide å gi seg.

4–7 år: Historier som fenger

Barna i denne alderen er genuint opptatt av livets store spørsmål og av å gå inn i andres liv og fantasiverden. Vær på utkikk etter bøker som viser sammenhenger mellom bilder og tekst, og som viser barna hvor mye som kan uttrykkes gjennom bilder og språk. Barna i denne alderen trenger ofte å leke det de har hørt om etter lesestunden – legg til rette for fri-lek etter lesing.

8–12 år: Selvstendighet i både tema og lesing

Barna i denne alderen trenger mye lesetrening. Det er i denne alderen grunnlaget for lesehastighet og leseglede virkelig legges. De søker etter historier om barn som klarer seg selv, uten voksne. Barnefokuset er sterkt. Les gjerne annenhver setning eller side med barna, slik at de får flyt og fremdrift i lesingen helt til de klarer å stå for fremdriften selv. I denne alderen er gjenfortelling et godt hjelpemiddel; la barna fortelle hva de har lest enten gjennom ord eller tegning.

13–16 år: Følelsene må aktiveres og gjenkjennes

Tenåringer har et stort behov for å bli forståtte, samtidig som de ikke nødvendigvis innbyr til det. Å kjenne seg igjen i historiene gir dem mye. Men også å få fri fra seg selv, fantasiverden og andres skjebne kan gi et godt avbrekk i en for mange ganske vanskelig tid. Å gi tenåringene tilgang til variert og mye litteratur er avgjørende for at de skal finne sin gjenkjennelse og sin preferanse.

16 år og oppover: Voksenlitteraturen kommer

På videregående skole kommer modenheten som gjør at ungdommen kan søke seg inn mot mer voksen litteratur. Men for de aller fleste er det stadig nødvendig med lesestøtte – å kunne snakke sammen om det de har lest for å forstå mer. Hjernen er ikke ferdig utviklet før i første halvdel av 20-årene. Å håndtere sterke følelser er stadig et stort prosjekt.

 

Om forfatteren

Hedvig Montgomery er utdannet psykolog ved Universitet i Oslo, og har fordypning i familieterapi. I tillegg til mangeårig bakgrunn som psykolog, har også Montgomery grunnfag i Litteraturvitenskap. I over 20 år har Montgomery jobbet tett med barn og familier. Og i løpet av denne tiden har hun sett at det er små grep som skal til for å hjelpe foreldre å skape det båndet og den tryggheten barnet trenger for å bli lykkelig. Og knyttet til dette er blant annet det båndet som skapes mellom foreldre og barn i lesestundens magiske øyeblikk.