10 tips for å få det gøy på jobben

Når timene flyr er ei bok som hjelper deg å få det bedre på jobb!

Publisert: Skrevet av: ARK-bloggen

I boka Når timene flyr – tips og triks for å ha det gøy på jobben deler administrerende direktør i Clas Ohlson Stine Trygg-Hauger masse tips med deg, om hvordan du rett og slett kan få det morsommere og bedre på jobb.

Kanskje hverdagen så vidt har begynt å vende tilbake? Og med det alle møtene også …

Når timene flyr - tips og triks for å få det gøy på jobben av Stine Trygg-Hauger

Dette kan være et godt tidspunkt for å få bukt med en av de største tidstyvene av alle i arbeidslivet – møter uten agenda eller beslutninger.

Noe av det som kan gjøre at vi ikke trives godt på jobb, er nemlig alle møtene. Særlig om de ofte føles som lite konstruktive tidstyver. Da blir de også tappende.

Sjekkliste før du kaller inn til møte

– Må du? Tenk gjennom om dette er verdt et eget møte, og hvem som eventuelt bør delta. Finnes de bedre alternativer?
– Har du en klar agenda? Hva skal diskuteres og hva skal besluttes?
– Har du avgrenset tid? Legg opp til korte møter, helst under 30 minutter.
– Respekterer du fridagen? Velg dag og tid slik at deltakerne ikke må bruke fridager eller kvelder til å forberede seg.
– Har du vurdert en annen form? Dere må ikke alltid sitte i et møterom. Et stående møte eller et møte til fots kan også fungere.
– Har du for mange PowerPoint-slides? Lag en regel om at det kan være maks to slides i et møte, tre hvis du er raus.

Forfatterens tips til hvordan du kan bli en bedre møtedeltaker

– Hold labbene unna telefonen: Legg den bort. Faller du for fristelsen og leser meldinger, sender du tydelige signaler om hva som er viktigst, og det er ikke oss.
– Fortell hva du driver med: Det plager meg om noen sitter med iPad eller annen skjerm oppe i møter. Hva holder de egentlig på med? Facebook? Eller tar de notater fra møtet? Fortell dem som er rundt deg hvis du er en av dem som foretrekker å skrive på laptop eller nettbrett, ikke papir, så slipper de å lure.
– Sitt rett: Tenk over hvordan du sitter. Lener du deg fremover eller ligger du på stolen? Har du armene i kors?
– Vis interesse: Bekreft de andre i møtet ved å se på dem, nikk når du er enig eller rist på hodet når du er uenig.

For flere tips og triks, sjekk ut Når timene flyr! En lettlest og morsom bok om å ha det bra på jobb.